باب: فضل
الحج المبرور.
4- KABUL EDİLMİŞ HACCIN FAZİLETİ
حدثنا
عبد العزيز بن
عبد الله:
حدثنا
إبراهيم بن
سعد، عن
الزهري، عن
سعيد ابن
المسيب، عن أبي
هريرة رضي
الله عنه قال:
سئل
النبي صلى
الله عليه وسلم:
أي الأعمال
أفضل؟ قال:
(إيمان بالله
ورسوله). قيل:
ثم ماذا؟ قال
(جهاد في سبيل
الله). قيل: ثم
ماذا؟ قال: (حج
مبرور).
[-1519-] Ebû Hureyre r.a.'in
naklettiğine göre Resulullah'a hangi amel'in daha
faziletli olduğu sorulduğunda Efendimiz Sallallahu
Aleyhi ve Sellem, "Allah'a Resulüne iman
etmektir" buyurmuştur. Sonra hangisidir sorusuna, "Allah yolunda cihad etmektir", sonra hangisidir sorusuna ise,
"kabul olunmuş hacdır" buyurarak cevap vermiştir.
حدثنا
عبد الرحمن بن
المبارك:
حدثنا خالد:
أخبرنا حبيب
بن أبي عمرة،
عن عائشة بنت
طلحة، عن
عائشة أم المؤمنين
رضي الله عنها
أنها قالت:
يا
رسول الله،
نرى الجهاد
أفضل العمل،
أفلا نجاهد؟
قال: (لا، لكن
أفضل الجهاد
حج مبرور).
[-1520-] Muminlerin annesi Aişe r.anha şöyle demiştir: "Ey Allah'ın Resulü! Biliyoruz ki
en faziletli amel cihad'dır. Peki
biz cihad edemeyecek miyiz?" Bunun üzerine Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem),
"Hayır, [siz kadınlar için] en faziletli cihad hacc-ı mebrur (kabul olunmuş hac)
dır" buyurmuştur.
Tekrar: 1861, 2784, 2875, 2876
حدثنا
آدم: حدثنا
شعبة: حدثنا
سيار أبو
الحكم قال:
سمعت أبا حازم
قال: سمعت أبا
هريرة رضي
الله عنه قال:
سمعت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقول: (من
حج لله، فلم
يرفث ولم
يفسق، رجع
كيوم ولدته
أمه).
[-1521-] Ebû Hureyre r.a., "Resûlullah Sallallahu aleyhi ve Sellem'i,
"Kim Allah için hacceder ve bu sırada) cinsel ilişkiye girmez ve fasıklık da yapmaz ise (hacdan) annesinden doğduğu günkü
gibi (günahsız olarak) döner" buyururken işittim" demiştir.
Tekrar: 1819, 1820
AÇIKLAMA: İbn Halûyeh şöyle demiştir: " Mebrûr,
kabul olunmuş demektir". Diğer alimler ise "Mebrûr, günah karıştırılmamış hacdır" demişlerdir. Nevevî de bu görüşü tercih etmiştir.
Kurtubî, "Bu konuda yapılan tefsirler hep birbirine yakın
anlamdadır. Şöyle ki, bütün hükümleriyle birlikte, mükelleften istendiği gibi
en güzel şekilde yerine getirilmiş bulunan hac, (mebrûr
hacdır)." Allah (c.c) en iyisini bilir.
Hz. Aişe'nin, "Ey Allah'ın
Resulü! Biliyoruz ki en faziletli amel cihattır" sözü bu konuda Kur'an ve sünnette varid olan
ayet ve hadisler sebebiyle söylenmiştir. Nesaî'de yer
alan, Cerir'in Suheyb'den
naklettiği rivayete göre Hz. aişe, "Ben Kur'an'da, cihaddan daha
faziletli bir amelden bahsedildiğini bilmiyorum" demiştir.
1520 nolu hadiste "siz kadınlar
için" olarak tercüme ettiğimiz لكن kelimesinin harekesi konusunda İhtilaf
edilmiştir. Çoğunluk ك
harfinin, ötreli olduğunu ve kadınlara hitap edildiğini savunmaktadır. (Buna
göre anlam, "siz kadınlar için en faziletli cihad
kabul olunmuş hacdır" şeklinde olur). El-Kabisî
de, "Benim gönlüm bu görüşe meylediyor" demiştir.
Hamevî'nin rivayetine göre ise ك harfini kesreli olarak okumak gerekir. /Buna göre ise anlam,
"fakat en faziletli cihad kabul olunmuş
hacdır" şeklinde olur.
Birinci görüş, kastedilen anlamı ifade etme hususunda daha
güzeldir. Çünkü hem haccm faziletini ortaya koymakta
hem de Hz. Aişe'nin cihad hakk'ndaki sorusuna cevap niteliği taşımaktadır. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
nefisle mücahede anlamı taşıdığı için hacci cihad olarak
adlandırmıştır.
'Cinsel ilişki" olarak tercüme ettiğimiz “rafes" kelimesi bu anlamda tariz olarak kullanıldığı
gibi kötü söz anlamında da kullanılmaktadır.
Ezheri şöyle demiştir: "Rafes kelimesi,
erkeklerin kadınlarla ilgili her türlü arzusuna denir. İbn
Ömer bunu, kadınlara hitap etme niteliğinde olan şeylere tahsis etmiştir. alimlerin çoğunluğuna göre ise ayette kastedilen cinsel
ilişkidir." Hadiste bahsedilen ise cinsel ilişkiden daha geneldir. Tıpkı
şu hadiste olduğu gibi: "Sizden biri oruçlu olduğu zaman rafes yapmasın (kötülüğe bulaşmasın)".
"Annesinden doğduğu gibi" İfadesi, büyük, küçük
günahları ve bunlara bağlı diğer bütün günahlardan affedileceğini
göstermektedir.